De carnavalsvakantie - Reisverslag uit Willemstad, Curaçao van Anja Rameckers - WaarBenJij.nu De carnavalsvakantie - Reisverslag uit Willemstad, Curaçao van Anja Rameckers - WaarBenJij.nu

De carnavalsvakantie

Door: Anja

Blijf op de hoogte en volg Anja

24 Februari 2015 | Curaçao, Willemstad

Joehoe, zaterdag komt Robin al! Maar eerst carnavalsviering op stage.
Dat carnaval hier anders wordt gevierd dan in Nederland, wisten we wel. Ik was dan ook erg benieuwd of het op stage ook anders zou zijn. Dit bleek niet echt het geval te zijn. De kinderen uit mijn klas waren allemaal verkleed, net zoals in Nederland. We hadden een prinses Ella, een Buzz Lightyear, een politieman, twee vlinders, Batman, Spiderman, een piraat etc. in de klas.

Tot de eerste pauze hebben we gewoon gewerkt, een heel leuk gezicht trouwens om Buzz Lightyear te zien kleien en een Batman die met de kralenplank werkt! Tussen het werken door hebben de kinderen nog het liedje en het dansje geoefend, want na de tweede pauze was het optreden voor de hele school.
Na de eerste pauze hebben we een film gekeken; verschrikkelijke ikke. Vervolgens was het weer pauze en werden de kinderen wel een beetje zenuwachtig, want voor de hele school optreden is toch wel spannend! De kinderen mochten het spits afbijten met de sprookjes dans, dit ging wel redelijk. Daarna deden ze ook nog een keer het liedje van De spin Sebastiaan. Dit hebben de kinderen zo vaak geoefend, dat het heel erg goed ging. Ze kregen een groot applaus, maakten een buiging en gingen zitten.

De school was uit en iedereen ging naar huis, tijd voor de leerkrachten om alles van Carnaval op te ruimten en zelf vakantie te vieren. Wel fijn hoor dat je na een week stage alweer vakantie hebt, kun je meteen het eiland verkennen.

Zaterdagochtend kregen we hooggeëerd bezoek. Sjors kwam namelijk op bezoek, althans we hebben hem Sjors genoemd. We wisten wel dat de boven buren regelmatig bezoek hadden van een hagedis, maar deze keer zat er een bij ons. Als echte helden stonden we op de bank met een bezem in onze handen Sjors naar buiten te jagen, helaas mislukte deze poging en schoot hij onder de koelkast. Slim beest, want hier kwamen wij niet bij met onze bezems! Uiteindelijk ben ik maar gewoon gaan douche en riep Lisanne dat ze dacht dat hij nu naar buiten was, omdat ze iets weg zag kruipen door de deur. Ik heb even gecheckt en Sjors was inderdaad weg.

Aan het eind van de middag konden we Robin op gaan halen. Na onze ervaring met het vliegveld op Curaçao, dachten we dat Robin wel iets later zou zijn, dus wij zijn eerst nog gaan tanken. De benzine is hier trouwens wel goedkoop, in tegenstelling tot de rest. Toen we net wegreden bij het tankstation, belde Robin al dat hij buiten stond. Dit was sneller dan verwacht!

Zondag was het tijd voor de grote carnavalsoptocht. Deze is toch wel echt anders dan alle optochten bij ons. Ten eerste wordt er andere muziek gedraaid, wat ik echt niet erg vond trouwens. De mensen die mij kennen, weten dat ik geen carnavalsvierder ben en carnavalsmuziek vind ik al helemaal drie keer niks! De muziek die ze hier draaien vind ik wel leuk, hier kun je lekker op dansen en niet alleen de polonaise op lopen.
Wat ik fijn vond, was dat er geen gaten in de optocht zaten. Hier kunnen ze in Nederland nog wat van leren! Verder zijn de mensen hier veel uitbundiger verkleed, met veel kleur en glitters. Ook worden de wagens niet echt versierd, het meeste werk zit in het maken van de kleren.

Verder zijn we nog een dagje naar het strand geweest en ’s avonds naar de Pontjesbrug. We zijn uit eten geweest en hebben de Christoffelberg al beklommen. Jeetje, wat was dat vermoeiend zeg! Af en toe dachten we van, waar zijn we aan begonnen…. Maar ik vond het toch wel leuk om te doen. Dat klimmen en klauteren was af en toe zwaar en soms was het lastig ergens op te komen, maar het is ons alle drie gelukt. Het is wel een mooi uitzicht daar boven op het topje! En als je natuurlijk een berg op klimt, moet je hem ook weer af klimmen. Dus na voldoende uitgewaaid te zijn, hebben we onze tocht terug gemaakt. Toen we thuis waren, zijn we op de bank geploft en kwamen we en niet meer vanaf. Best slopend hoor dat klimmen in het warme weer.

Ook ben ik nog samen met Robin naar Hofi Pastor en het Shete Boka Park geweest.
Hofi Pastor is een park waar je tussen leuk gevormde bomen loopt. Hier staat een boom die al zo’n 800 jaar oud is. Ook kun je een korte route lopen die je naar een soort uitzicht brengt. Deze route heeft nauwelijks schaduw en hier groeien dan ook cactussen, zowel grote als kleine.
Het Shete Boka Park hebben we met de auto bezocht. Hier rijd je naar een aantal inhammen, via een hele stoffige en hobbelige weg. Heel erg leuk!

Helaas was voor Robin zijn vakantie in Curaçao alweer voorbij. We hebben hem zaterdag weer naar het vliegveld moeten brengen en daarna hebben Lisanne en ik onze lessen maar eens voorbereid. Stage gaat nu echt beginnen. En ach, over vijf weken hebben we weer twee weken vakantie!!

• 24 Februari 2015 - 23:33

Tjitske :

Wat leuk om wat van je lezen. Fijn dat je het naar de zin hebt.
    Ik wacht met spanning af naar de vervolg verhalen :)